~Momento~

Daisypath Anniversary tickers Lilypie Pregnancy tickers Lilypie Maternity tickers

Wednesday 17 July 2013

Ukuran Bayi Dalam Kandungan Kiter...(Cara baca keputusan USG)

Posted by JuwaAsyraf at 20:04
Salam dan selamat pagi...


                           (scan bibi Rayyan dalam peyut ketika usia 17 minggu)


Disebabkan mood kehamilan tue sepanjang masa,jadik sbg bkl ibu,dah teruja pulak nak kongsi mcm2 dgn ibu-ibu lain...ok setelah lama gak menyimpan story tentang ukuran-ukuran bayi dalam kandungan ni..rini baru tergerak nak post tentang bende nih..

Masa mula-mula scan 4 bulan tue, dr. KK Bkt. Goh, tak banyak ckp le tentang ukuran result scan baby/USG mama nih,....aku malaih nak tanye, sbb tgk muke dr. tue rase dah yakin yang bibi ok dlm perot...dr. hanya tunjuk gambar skrin bibi je tgh gerak2...(setiap kali scan,time tu la rasa lapang dada nengok bibi mama gerak2..rase tak terkata die membesar walaupun org ckp perot mama tak nmpak sgt..hehee)..

Nak dijadikan cerita, pas balik checkup terus le bkl mama nih google,yahuiiii dan mcm2 dlm tenet utk fahamkan mende la data2 ukuran bibi nih....

                                        

Kat bawah ni, penerangan link yang leh dirujuk untuk memahami result scan tersobut....

1. http://bayi-ibu.com/berat-bayi-dalam-kandungan/#prettyPhoto

Yang nie dari blog Dr.Zubaidi...
2. http://drzubaidi.com/blog/?p=1574

Yang nie dari blog baby Ochestra
3.  http://babyorchestra.wordpress.com/2010/09/25/cara-membaca-hasil-usg/

Petikannya seperti berikut:

 Beberapa istilah yang umum ada di hasil foto USG antara lain:

1. GA = Gestational Age. Ini menunjukkan perkiraan umur kehamilan Anda, berdasarkan panjang tungkai lengan, tungkai kaki ataupun diameter kepala. Jika salah satu dari GA di foto USG Anda menunjukkan besaran yang tidak normal, dokter langsung bisa mendeteksinya sebagai kelainan. Terutama GA di bagian kepala.


2. GS: Gestational Sac. Yaitu ukuran kantung kehamilan, berupa bulatan hitam. Ini biasanya muncul pada hasil foto USG trisemester awal.


3. CRL: Crown Rump Length. Yaitu ukuran jarak dari puncak kepala ke ‘ekor’ bayi. Ini juga biasa digunakan dokter untuk mengukur janin di usia kehamilan trisemester awal.


4. BPD: Biparietal diameter. Ini adalah ukuran tulang pelipis kiri dan kanan. Biasa digunakan untuk mengukur janin di trisemester 2 atau tiga


5. FL: Femur Length. Merupakan ukuran panjang tulang paha bayi.


6. HC: Head Circumferencial atau lingkaran kepala.


7. AC: Abdominal Circumferencial. Ukuran lingkaran perut bayi. Jika dikombinasikan dengan BPD akan menghasilkan perkiraan berat bayi.


8. FW: Fetal weight atau berat janin.


9. F-HR: Fetal Heart Rate atau frekuensi jantung bayi.


Yang nie rujukan kalau nak Advance sikitla..(yang nie aku tak fhm)..hehehe
4. http://www.baby2see.com/medical/charts.htm                                                                                    

 >>>Pepun, aku bukan le expert bab2 nak terang nih..tp pe yang aku fhm dari result di atas tu,menunjukkan yang bibi Rayyan, membesar mengikut masanya..tu dah ckup utk mama...skrg, utk mama berusaha memberi makanan yang baik,sihat dn halal untuk bibi membesar dgn sehat bugar..(almaklumle mama nih tak ckup berat..wisau memanjang mama nk posa)...mama sentiasa mendoakan yang terbaik untuk syg...amin

>>> kalo nengok tarikh EDD tue, bibi bakal lahir sehari selepas tarikh annivesary mama papa yang pertama..hehehe..insyaallah. 


0 comments:

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

~Baby Mama Countdown~

Blogger Widgets
 

~Diari Hati Ku.~ Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea