~Momento~

Daisypath Anniversary tickers Lilypie Pregnancy tickers Lilypie Maternity tickers

Friday 2 August 2013

Kejadian sadis, bile kandungan dah masuk 6 bulan..huhuhu...Tinggi Rahim vs USG...dengg...

Posted by JuwaAsyraf at 01:01
Assalamualaikum & Salam Sejahtera..

Kalo baca je post title kat atas tue..smua mesti berkerut bagai..amende ak merepek nih...tapi ini bukan merapek..kerepek bagai..tp ni la ben0r2 jadik kat aku yg ngah excited menghitung bulan kelahiran anak pertama yg aktep dlm yut mama...(org laen duk sibuk hitung nak raye aku hitung ari nak salen..huhu...)

Nak dijadikan citer,,peristiwa ni berlaku masa aku wat checkup utk review BSP (test kencing manis yg kene ak wat 2 minggu sekali) dengan dr. di KK pada minggu kehamilan ke-25.... mcam besa la,sblum masuk jumpe dr., nurse kene check aku punye tekanan darah, kencing, HB (sebulan sekali setakat ni ok..12.4), kadar degupan jantung dan wat ukuran ketinggian rahim...

yang menakutkannya .(bende yg takot sgt aku alami dah alami), time nurse tue amek ukuran tinggi rahim ak...nurse tue berkerut 2 3 kali, mengukur tinggi rahim dengan  pita tape die tue..pastu die bersuara n tanye.."eh awak punyer tarikh terakhir haid ni betul ke ye"..ak jwble, "saya ase dah betol,nape??"... die jwb, "sy ukur awak punye tinggi rahim  25 w/19cm, patut kene 25w/25cm...atau tak sisih sgt..nih dah byk jauh...mcm anak awak kecik dr sepatutnya..jap ek"...nurse tue pun panggil kawan die kat sebelah...dalam ati aku,mane2 ibu yg 1st time alami mesti terkejut,nak nanges n cuak (dah r papa bibi duk jauh..)..sambil nunggu kwn nurse tue dtg,nurse tu tak abeh2 check 2-3 kali rahim ak...time nurse kedua dtg,ukuran yg sama juga didapati. aku pun tanye nurse" mcmane ni nurse, ari tue sister check die kate ok...scan masa 17 minggu ari tue pun ok..dr. kate bibi besar ikut masa die.."..nurse tue jwb " may b, ank awak ni kecik atau uterus CV@%%% (aku pun tak sempat tangkap mende istilah nurse tue)..tp mungkin ade kelainan kat kdudukan rahim u,tkpe, jom terus g jumpe dr.)...lagik cuakkk...

Hamek ko,tak semena2 terus nurse tu bwk aku g jumpe dr. on the spot..huhuhu..masuk je bilik dr., dr. tanye.."ank awak dah gerak???"...ak pun jwb" dah dr. dah lame dah gerak, td pun mase drive die gerak aktep",,,dr. tue jwb" takpela,,g naek ats katel, kiter scan awal"...aku pun dgn kecuakan dn selawat byk2 dlm ati, terus baring ats katil..time dr. scan tue, dr. amek mase yg lame tonyoh2 perut....ak taw mesti die amek ukuran bibi mcm minggu ke 17 ari tue...tapi time die ckp " eh ,mane ank awk nih:...ha berderau darah bkl ibu nih..time tue,mmg muke nak nanges,tapi thn je sbb tease bibi tue tendang kat dlm perot (mcm bgtau die takde pe2..)..pastu lega  bile dr. kate "oh,dah jumpe ni die"...die renung lme2 n petik2 kat keyboard mesin ultrasound tue..time roller scan tue ditonyoh kat luke apendiks aku, mak aih,rase nk jerit kot,ngilu..huhuhu...dh r aku tak mkn agi...satet...pastu sesi scan menyecan tue pun selesai..

Turun je dr katil g meja dr., dr. kate, "ok,ank awak ok..takde pe2 pun..betul la tue 25 w...awk teruskan diet awak,n makan ubat yang dibekalkan..review bsp 2 minggu sekali macam biase"....fuh...time tu mmg lega sgt...aku pun malas nak tanye sbb ape ketinggian rahim aku kurang mendadak..pe yg ak taw,ak kuar dr kelnik masuk je dlm keta, aku nanges smabil wassap papa bibi...siap bibi tendang2 pujuk mama die(mcm taw2 je mama susah ati)...tnpa berlengah masa aku pun drve g beli mkanan kat bazar ramadhan..punyer nk ilang gundah (ti mk jang pk jang taw lak aku nanges klu balek awal...almklumle umah dkt dgn kelinik)..smpai je umah terus aku membukakan pose aku sbb wisau kat bibi..kot2 le ade kene mngena dgn ketekunan ak berposa (sdgkn ak taw berat bdn ak kuwang sblum hamil)...

ni reslut ari tue..huhu..smua dr. tulis +ve,yg ak fhm bibi punye uri pun takde la mslh pe2...alhamdulillah


mlm tue, aku call mak ak..mak kate "ala kalu scan ok,bibi ok la tue,nak wat camne perot ko tue dah kecik..air ketuban ko normal mksudnye tkde pe, jagala diet ko"...pastu suami kate" syg tak yah r posa syg, papa takot,sbb syg thn mkn tue r, rahim tak besor,berat turun je...tak  yah posa ye..mkn byk2 jgn pikir lagi..."...huhuhu..

nak dijadikan citer, skrg ak manyak aware kat kelaparan ak time posa ..kalu lapar je kat opis,terpaksala aku buke walau dgn 3 biji kurma,, smuanya sbb takot kesihatan bibi...mama minta maaf ye syg..kiter mkn byk2 ye, diet manes je..mama syg syg...tulun mama taw...huhu

2 comments:

Unknown said...

assalamualaikum sy nk tnya sy 22minggu berat sy pon 36 kg je tp sy scan td baby kecik je x sama mcm 27cm tu tp mcm 5 lebih cm je normal ke ?sbb berat ke sbb ape ye ?.cmna ea nk bg baby tuu besar ?tlg sy tkot n risau sngt sbb sy da 22 minggu da ada tak sape2 mcm sy ?

Fazila said...

Assalamualaikum saya nk tanya sya 29 minggu berat badan 45 kg tapi saya csan xdi baby kecil 22 cm.macam mana nak tambah berat janin.saya kena minum susu ke

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

~Baby Mama Countdown~

Blogger Widgets
 

~Diari Hati Ku.~ Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea